Osobní značka
Dobře rozpoznatelná osobní značka otevírá dveře příležitostí
Co je osobní značka
Osobní značka je marketingová reprezentace určité konkrétní osoby. Jednoduše řečeno je to způsob, jakým se člověk prezentujete, a především jak ho vnímají ostatní.
Pro osobní značku se často používá anglické pojmenování personal brand.
Pokud chcete podrobnou definici, můžeme si vypůjčit jednu od nejpovolanějších z portálu PersonalBrand.com.
Osobní značka podle nich je „vnímání nebo dojem z člověka založený na jeho zkušenostech, odbornosti, kompetenci, akci a/nebo dosažených úspěších v komunitě, oboru nebo na trhu.“
Jak vidíte, osobní značka je souhrn různých atributů, které definují daného člověka.
Osobní značka je Vaše reputace
Osobní značka za Vás mluví. Je to Vaše reputace.
Není to tudíž to, co říkáte, ale to, co o Vás říkají ostatní. A podstatné je, že Vy to můžete z rozhodující části ovlivnit.Svou osobní značku máte ve svých rukách. Vy určujete, jaká je a bude, jak Vás budou druzí vnímat.V době internetu k tomu máte naštěstí nepřeberné množství nástrojů. O to víc je ale důležité o svou osobní značku proaktivně pečovat. Pokud to nebudete dělat, budou to za Vás pravděpodobně dělat jiní. Zvlášť, když budete veřejně činní, byť třeba v rámci malé komunity.
Klíč k úspěšné osobní značce je autenticita
Budování osobní značky má svá nepsaná pravidla. Častou chybou je, že se osobní značka vykonstruuje uměle, tzn. navěší se na ni vymyšlené atributy. Daná osoba se prezentuje jako někdo, kdo má určité schopnosti, dovednosti, znalosti atp., přičemž se to nezakládá na pravdě.
Někdy to funguje. Dlouhodobě však nikoli.
Základem úspěšné osobní značky je autenticita. Musíte vědět, kdo jste, co nabízíte, a popravdě popsat své přednosti a silné stránky. Podotýkám, že nejlépe funguje, pokud obsah své vlastní značky postavíte na svých znalostech a zkušenostech. Tím ji učiníte maximálně uvěřitelnou, protože to vše můžete doložit svou vlastní profesní kariérou.
Někdy ovšem hledání autenticity stojí velké úsilí. Člověk potřebuje jít hluboko do sebe, aby dokázal odpovědět na otázku, kým je a co chce nabídnout ostatním. Přitom je potřeba postupovat systematicky a neutopit se v tom.
Autenticita je vodítko, které Vám v tom pomůže. Budete totiž vědět, kdo jste a kam směřujete, takže se Vaše komunikace bude odvíjet přirozeně a s větší lehkostí.
Proč potřebujete osobní značku
Přínosy a benefity osobní značky
- Budete snadno dohledatelní on-line
- Budete srozumitelní a jasně rozpoznatelní
- Získáte důvěru a budete důvěryhodní
- Máte pod kontrolou svou image (neurčují ji za Vás jiní)
- Osobní značka pomáhá podnikání a růstu firmy
- Osobní značka usnadňuje navazování partnerství
- Osobní značka přitahuje pozornost médií
- Vaši fanoušci a členové komunity budou sami sdílet Vaše myšlenky